AMSTERDAM - Bij Citroën moet op de IAA deze Tubik concept car de show gaan stelen. 

Het is een vette knipoog naar de beroemde HY ‘golfplatenbus’ die werd gebouwd van 1947 tot 1981.

De vormgeving van de Citroën Tubik concept car is geïnspireerd op de klassieke HY bestelauto. Die werd vaak TUB genoemd, wat weer de naam is van de voorganger van die bus.

Aan die driehoeksverhouding dankt deze concept car dus zijn naam. Van de HY zijn onder meer de geribbelde motorkap geleend, de gedeelde voorruit en het silhouet.

Cocon

De Tubik is natuurlijk geen bestelauto. Sterker nog: hij biedt plaats aan negen personen die een plek vinden in een ‘cocon in loungesfeer’. Om dat te benadrukken is de cocon in het grijs uitgevoerd en de voor- en achterzijde in het wit.

De stoelen kunnen op allerlei manieren worden verschoven en er is in het interieur een groot halfrond scherm en een riante audioinstallatie. Zo wordt volgens Citroën de reis even belangrijk als de bestemming.

Banden

De Tubik is 4,80 meter lang, 2,05 meter hoog en 2,08 meter breed. Opvallend detail zijn de 22 inch ‘small and narrow’  banden. De harten van de Citroën-liefhebbers zullen opengaan door de hydractieve vering. Op hogere snelheden wordt daarmee bovendien de rijhoogte iets verlaagd, om de CO2-uitstoot en verbruik te verminderen.

Daarover gesproken: dit showmodel is voorzien van de Hybrid4-techniek, die zich op het moment als een olievlek over het programma van Peugeot en Citroën aan het verspreiden is. Daarbij zorgt een verbrandingsmotor voor de aandrijving van de voorwielen en een elektromotor voor de aandrijving van de achterwielen. Desgewenst is er vierwielaandrijving of kan een korte afstand elektrisch worden gereden.

Nog een mooie knipoog naar de golfplatenbus zijn de twee zijpanelen die toegang bieden voor de bestuurder en zijn passagiers. Aan de bestuurderskant vouwt het paneel in en aan de passagierszijde schuift het naar achteren. Het grote glazen panoramadak is dan weer een compleet eigentijds detail.