AMSTERDAM - De autobranche heeft het moeilijk door lagere marges in de autoverkoop, op termijn dalende brandstofverkopen en een overcapaciteit van schadeherstelbedrijven.

Dat zegt het Economisch Bureau van ABN Amro in een vrijdag verschenen sectorrapport.

De economen van ABN Amro constateren dat in de eerste acht maanden van 2011 de verkoop van nieuwe auto's met negentien procent is gestegen.

De groei zal echter in de tweede helft van het jaar vertragen naar ongeveer vijf procent, stellen de onderzoekers. Bovendien daalde de gemiddelde marge bij een autoverkoop in het eerste kwartaal van dit jaar naar 1,7 procent van 2,1 procent een jaar eerder.

Hogere gemiddelde omzet

Benzinepompen hadden in de eerste helft van 2011 een tien procent hogere gemiddelde omzet, dankzij gestegen prijzen en het aantrekken van het wegtransport.

Maar de verwachting is dat door de sterke groei van energiezuinige auto's, lichte afname van het aantal gereden kilometers per auto per jaar en de aanstaande krimp van de bevolking het verkoopvolume zal afnemen.

Toenemende concurrentie

Daarnaast hebben de pompstations te maken met toenemende concurrentie in de verkoop van gemaksvoeding en verkopen ze steeds minder tabak, zeggen de economen.

In de schadeherstelmarkt is het aantal schadegevallen en het gemiddelde schadebedrag vorig jaar gedaald. Bovendien constateren de economen dat er te veel schadeherstelbedrijven zijn. Zelfstandige schadebedrijven hebben het moeilijk in de concurrentie met bedrijven die zijn aangesloten bij een keten, meldt het rapport.