AMSTERDAM - Volkswagen innoveert verder met de TSI-motoren. De nieuwe generatie van de direct ingespoten 1.4 krijgt cilinderuitschakeling, waarmee hij ook op twee cilinders rijdt.

Volkwagen brengt in het begin van het nieuwe jaar de nieuwe 1,4-liter TSI op de markt. Waarschijnlijk heeft die krachtbron zijn debuut in de Polo. Later krijgt de Golf VII ‘m ook.

De viercilinder krijgt in zijn nieuwe vorm de beschikking over cilinderuitschakeling, een techniek die we tot nu toe alleen kenden van motoren met (veel) meer cilinders dan vier.

In de verbruikscyclus moet deze techniek een reductie opleveren van 0,4 liter op 100 km. Als er ook nog eens een start/stop-systeem aanwezig is, wordt dat 0,6 liter.

Tempo

De besparing is het grootst bij een tempo van 50 km/u. Dan verbruikt de motor een liter benzine per 100 km minder. Twee cilinders worden uitgeschakeld als het toerental tussen de 1.400 en 4.000 ligt en de trekkracht tussen 25 en 75 Nm ligt.

In de verbruikscyclus is dat bij zeventig procent van de afstand het geval. Met de uitschakeling kan worden voldaan aan de Euro 6-emissie-eisen.

Flink gas

Als er flink gas wordt gegeven schakelen cilinder drie en vier weer in. Door het meten van de gaspedaalrespons, bekijkt de elektronica hoe de bestuurder onderweg is. Bij een sportieve rit wordt de cilinderuitschakeling zodoende achterwege gelaten.