AMSTERDAM - Niet alleen de zojuist onthulde Audi S8 beschikt over de 4.0 TFSI V8, ook de nieuwe S6 en S7 gaan met het blok aan de haal. Audi zet alle drie dikke versies op de IAA in Frankfurt.

Van meet af aan is de S6 er als sedan en Avant. De 4.0 TFSI levert 520 pk, en dat is meer dan de voorganger met V10 had. Cilinderuitschakeling moet zorgen voor een verbruik van 25% procent minder.

Als sedan doet hij 9.7 liter per 100 kilometer, de Avant heeft een tiende meer nodig. En van 0 naar 100 gaat al in 4,8 seconden (Avant:4,9) dus waarom nog een RS6 zou je haast zeggen.

De begrenzing vindt het bij 250 km/h welletjes. Een zeventraps S-tronic dubbele koppelingstransmissie brengt het vermogen over, in de S8 is dat een achttraps automaat.

Besparen

Een start-/stopsysteem en cilinderuitschakeling zijn de bespaarmaatregelen, natuurlijk heeft de S6 vierwielaandrijving. Standaard staat de S6 op 19 inch, er is de mogelijkheid 20 inch te bestellen.

Twintig procent van de koets bestaat uit aluminium maar nog altijd weegt een S6 1.895 kilo. Hij heeft een afwijkende grille, andere buitenspiegels, skirts en vier uitlaatpijpen.

S7 Sportback

De S7 Sportback is het broertje van de S6 en S8. Die beschikt uiteraard over dezelfde techniek als de S6. Voor deze versie geeft Audi een sprinttijd op van 4,9 seconden en een verbruik van 9,7 liter. De S7 Sportback beschikt standaard over luchtvering.

Net als de S6 komt de S7 in mei 2012 naar Nederland.