AMSTERDAM - Porsche plant een model boven de 911, maar onder de productieversie van de nieuwe 918. Compleet met een platte achtcilinder motor.

De grote baas van Porsche, Mathhias Müller, wil graag meer de concurrentie aangaan met aartsrivaal Ferrari, vertelde hij tegen het Britse AutoCar.

Tussen de 911 en de aanstaande 918 (gebaseerd op de 918 Spyder Concept) zitten namelijk geen modellen, terwijl Ferrari daar volgens hem volop van profiteert met de 458 Italia en de FF. In dat gat moet een geheel nieuwe Porsche springen, vergelijkbaar met de 959 van eind jaren tachtig. 

Platte acht

Hoe die auto aangedreven moet worden, dat is nog even de vraag. De zescilinder boxer uit de 911 kan volgens de Duitse engineers niet verder vergroot worden dan vier liter, de slaginhoud van de krachtbron achterin de uitgaande Porsche 911 GT3 RS 4.0.

Daarom wordt er gekeken naar een achtcilinder boxer, zoals het merk ze eind jaren zestig maakte voor de racerij. Geen gekke gedachte, aangezien er voor de opvolger van de Porsche Boxster al gewerkt wordt aan een nieuwe boxermotor met vier cilinders.

Tijdens de onthulling van de nieuwe 991-generatie van de Porsche 911, waarover alles te lezen is in AutoWeek 35/2011, stelde Wolgang Hatz, de baas van Porsches ontwikkelingsafdeling, dat een platte achtcilinder goed mogelijk is.

Mogelijk zou deze motor gekoppeld worden aan een extra compacte versnellingsbak, vergelijkbaar met die van de Carrera GT.