AMSTERDAM - Ford heeft een nieuwe turbodieselmotor ontwikkeld, met een slaginhoud van 2,2-liter, die de oude 2,4 vanaf het eind van dit kalenderjaar vervangt.

De nieuwe Duratorq TDCi voldoet aan de Euro-5-emissienorm, verbruikt minder én levert meer vermogen. Ook op het gebied van onderhoud is de motor aantrekkelijker: een servicebeurt hoeft de auto slechts eens in de 50.000 kilometer (of elke twee jaar), terwijl dit eerder 25.000 kilometer was.

De achterwielaangedreven Transit geniet van 100 pk (310 Nm), 125 pk (350 Nm) en 155 pk (385 Nm). Op de voorwielaandrijver was de 2,2-liter al leverbaar. Tot slot is er één uitvoering voor de vierwielaangedreven editie: die met 125 pk (350 Nm). Verder is op technisch vlak de handgeschakelde zesbak nu standaard voor elke Transit. Dat maakt het kiezen uit de vele tientallen mogelijke uitvoeringen net weer een stukje makkelijker.