AMSTERDAM - Op dit moment rijden we in Portugal de eerste kilometers met de derde generatie Kia Rio. Een eerste korte impressie.

Wie voor de looks gaat, zal zijn ogen uitkijken op de nieuwe Kia Rio. Wat een sprong vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Ontwerpchef Peter Schreyer heeft echt een ommekeer ingezet en de nieuwe Rio is daar een volgende mijlpaal in.

Net als bij de Picanto zijn ook hier scherpe vouwen en lijnen toonaangevend, en net als bij zijn kleinere broer lijkt ook de Rio een loot van de kynetic-school te zijn; het zou ons niet verbazen als ooit uitkomt dat Schreyer al die jaren zwart heeft bijgebeund bij Ford.

Aardig volwassen

Maar goed, hoe rijdt dat nou? De Rio komt er met vier motoren, maar tachtig procent van de afzet wordt de 1.2 benzine, en die kiezen we dan ook voor onze kennismaking. Het onderstel voelt aardig volwassen aan, met name de voortrein reageert adequaat op de slechte wegen hier.

De achterkant heeft daar net wat meer moeite mee, maar die moet het dan ook stellen met een starre as. 

Poken

De 1.2 biedt 85 pk en dat zou genoeg moeten zijn voor de Rio. Echter, dat vermogen komt pas bij hoge toerentallen een beetje om de hoek kijken dus je moet aardig poken om mee te komen hier in de bergen. Daar staat tegenover dat hij 109 gram CO2 per kilometer uitstoot en je weet wat dat betekent: maximaal fiscaal voordeel.

Wie belastingtechnisch goedkoop wil rijden en niet op Vinkeslag woont, moet concessies doen. Wie voor meer geld wat meer leven in de brouwerij wil, kan altijd nog voor de 109 pk sterke 1.4 gaan. 

Strak

Het interieur van de Rio ziet er erg fraai uit. Fris, modern en strak vormgegeven. Grappig is dat de vorm van de Kia-grille voor de oplettende kijker terug te zien is in de middenconsole. 

De volledige rij-impressie van de Kia Rio staat in AutoWeek 35, die op woensdag 31 augustus verschijnt. En uiteraard draaien we vandaag en morgen ook een video, die een dezer dagen op deze site verschijnt.