AMSTERDAM - Versimpelen en kosten besparen, we kennen het onderhand wel in de auto-industrie. De volgende stap ligt in het terugbrengen van het aantal beschikbare platformen.

Momenteel gebruiken de twaalf grootste autofabrikanten van de wereld samen zo’n 223 verschillende onderstellen om hun modellen te maken. In 2020 moet dat getal teruggebracht zijn tot 154, zo stelt het adviesbureau Frost & Sullivan naar aanleiding van een onderzoek.

Over afgelopen jaar werden de tien meest ingezette platformen gebruikt om 17 miljoen auto’s te produceren, tien jaar later moet dat 33 miljoen zijn.

Vooral de groeperingen rond Volkswagen en Daimler zijn hierin ambitieus: in 2020 moet 95 procent van de auto’s daar gebouwd worden op één van drie beschikbare onderstellen.

Minder geld

Als reden voor deze intentie stelt het adviesbureau de opkomst van de Chinese en de Indiase auto-industrie, die voor minder geld meer auto’s kunnen produceren.

Daarnaast zijn er volgens Frost & Sullivan genoeg mogelijkheden om platformen aan te passen per model, door onder andere deze van meerdere, inwisselbare componenten te voorzien – een systeem dat te vergelijken is met Lego-bouwblokken.