AMSTERDAM - Collaboraties tussen gewone automerken en Formule 1-teams, dat hebben we eerder gezien. Williams zou graag de banden met Jaguar verder aanhalen.

“We willen graag de competitieve en sportieve kant van Jaguar worden”, vertelt Williams-topman Adam Parr tegen het Britse Autocar.

De twee partijen werken samen aan een Kinectic Energy Recovery System (bekend als KERS in de Formule 1), een systeem voor het terugwinnen van remenergie en het omzetten daarvan in extra vermogen. Parr ziet het als een logische stap om die samenwerking uit te breiden.

Betrokken

De Williams-topman geeft aan dat het team betrokken is bij de ontwikkeling van Jaguar’s nieuwe hybride supercar, de C-X75: “Natuurlijk kan ik nog niet teveel details prijsgeven, maar ik kan wel zeggen dat de auto zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven kan worden.

Dat schept een band met de Formule 1-auto’s van 2014, waarin alle auto’s verplicht alleen elektrisch aangedreven door de pitstraat mogen rijden.”

Parr benadrukte dat er ook naar andere raceklasses gekeken kan worden: “De C-X75 is weliswaar geen Le Mans-auto, maar Jaguar heeft een hoop historie liggen op Le Mans. Volgens mij ontwikkelt Jaguar zich graag door middel van de autosport.”