AMSTERDAM - Op de IAA in Frankfurt staat voor Hyundai één auto centraal: de gloednieuwe i30. Wij hebben alvast de eerste schets van deze auto.

De i30 is –net als de i40- een Europese creatie. De ontwikkeling vond plaats in het Duitse Russelsheim.

Behalve het Europese ontwikkelingstraject is er nog een overeenkomst tussen de i30 en de i40: de ‘fluidic sculpture’ ontwerpstijl. Hyundai introduceerde deze in 2009 op de ix-Onic Concept. Ten slotte moet de i30 net als de i40 het merkimago verder verbeteren.

De volgende generatie i30 moet ook weer de best verkopende Hyundai in Europa worden, meldt COO Allan Rushforth aan Autocar. Mede door het nieuwe model wil Rushforth in 2013 in totaal minimaal 500.000 Hyundais in Europa verkopen. Daarvoor heeft Hyundai de productiecapaciteit van de Slowaakse fabriek uitgebreid van 200.000 naar 300.000 stuks per jaar. 

Marktintroductie

De Hyundai i30 is vanaf 13 september te bewonderen op de IAA in Frankfurt. De marktintroductie volgt begin 2012. De nieuwe generatie van de technisch verwante Kia Cee'd debuteert pas volgend jaar. Medio 2012 gaat deze Kia in de verkoop.