BERLIJN - De helft van alle nieuw verkochte auto's is van een Duits merk. 

Dat stelt de voorzitter van de Duitse branchevereniging van de autoindustrie VDA in vakblad Automotive News Europe.

''Het marktaandeel van de merken van de Duitse automakers in Europa is nu ruim 47 procent'', zegt Matthias Wissmann. ''De Duitse merken, inclusief namen als Seat en Skoda die tot de VW-stal behoren, zijn duidelijk nummer 1.''

In Duitsland zelf is het marktaandeel 70 procent. De VDA komt tot deze conclusie op basis van de verkoopcijfers over 2010.

Volgens de VDA hebben de Duitsers meer dan 11 procent van de Amerikaanse markt in handen en een vijfde van de nieuwe auto's in Brazilië en China heeft een Duits logo.

West-Europese markt

Ondanks de overzeese successen, blijft de basis van de Duitse automakers de West-Europese markt, stelt Wissmann. ''Deze markt, waar we dit jaar een vraag van iets minder dan 13 miljoen auto's verwachten, blijft het stabiele anker voor onze branche.''

Van de 11,6 miljoen passagiersvoertuigen die de Duitsers het afgelopen jaar maakten, werden er 5,5 miljoen in Duitsland gebouwd, de rest in het buitenland.  ''Voor dit jaar verwachten we dat de wereldwijde productie van de Duitse merken uitkomt op ongeveer 12,5 miljoen stuks.

Ruggengraat

De helft daarvan wordt bij de oosterburen in elkaar gezet. ''Een productie van meer dan 5,9 miljoen auto's. Duitsland blijft de ruggengraat van de Duitse fabrikanten.''

In 2012 zouden de Duitse merken goed zijn voor een mondiaal marktaandeel van 20 procent op circa 65 miljoen auto's. De VDA rekent erop dat de Duitsers een steeds groter deel van de taart naar zich toe trekken. ''Alles wijst erop dat dit het decennium van de Duitsers is'', aldus Wissmann.