AMSTERDAM - Nu binnen General Motors Chevrolet langzaam maar zeker naar boven opschuift, is het tijd voor een herpositionering van Opel.

CEO Nick Reilly heeft tegenover AutoCar gezegd dat Opel in de komende tijd streeft naar een meer ‘premium’ imago.

Opel slaat daarmee twee vliegen in een klap: het Duitse merk verdwijnt uit het vaarwater van Chevrolet én de winstmarge stijgt.

Hij voegt er meteen aan toe dat hij snapt dat dit niet ineens voor elkaar is: “We moeten veel vergelijkende tests van de premiumconcurrenten winnen en we moeten onze innovaties laten zien.”

In het afgelopen anderhalf jaar heeft Chevrolet flink wat nieuwe modellen (Aveo, Spark, Orlando, Cruze hatchback) gelanceerd, die kwalitatief een flinke stap betekenen ten opzichte van eerdere auto’s. Zodoende komt Chevrolet steeds meer in het vaarwater van Opel.

Weer winst

De forse bezuinigingsoperatie die General Motors heeft doorgevoerd bij Opel, begint overigens z’n vruchten af te werpen. Over het tweede kwartaal van 2011 heeft het Duitse merk een winst van 102 miljoen dollar genoteerd, waar het in het eerste kwartaal nog 158 miljoen dollar verlies meldde.

Door de aanhoudende verliezen doken de afgelopen periode steeds meer geruchten op dat General Motors bezig was om Opel in de etalage te zetten.

Chinese fabrikanten, Hyundai en ook de Volkswagen Groep zouden interesse hebben. General Motors heeft echter altijd stellig ontkend dat het Opel wil verkopen.