AMSTERDAM - Vorig week meldden we nog dat Daimler één van de meest winstgevende kwartalen uit de geschiedenis heeft gedraaid, maar dat is niet genoeg.

Topman Dieter Zetsche doet het niet voor minder dan de toppositie, en die heeft het bedrijf nog niet.

Hoe feestelijk het nieuws ook was dat Daimler één van z’n beste kwartalen achter de rug heeft, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn bij de autofabrikant.

Luxemerk Mercedes-Benz doet het namelijk ten opzichte van regelrechte concurrenten als Audi en BMW nog steeds net iets minder goed.

Met name in groeimarkten als China zijn die twee autobouwers beter vertegenwoordigd in de verkooplijsten en dat zou topman Zetsche uiteraard graag anders zien.

Zetje

Reden genoeg om de medewerkers van Daimler middels een brief een zetje in de rug te geven. Zetsche geeft in de brief, waar Autonews een exemplaar van wist te bemachtigen toe dat de directe concurrentie op dit moment voorstaat, maar zegt dat het succes van de concurrentie “extra motivatie” voor Daimler is

“Sommige concurrenten groeien nu sneller en zijn winstgevender dan wij. Dit is echter wel een momentopname en het belang hiervan moet niet overschat worden. Enkele van onze beste producten moeten namelijk nog op de markt komen.

Niet toevallig

Zetsche vervolgt: "We kunnen echter niet tevreden zijn met een solide tweede plaats of zelfs een derde plek. Wij zijn Daimler, wij horen ver voorop te lopen. Als daarvoor iets nodig is wat we op dit moment niet hebben, dan zorgen we ervoor dat we erachter komen wat dat is en ontwikkelen we het.”

Zetsche besluit z’n brief met de inspirerende woorden, “Geniet van jullie vakantie en bereid je vast voor, want in de tweede helft van dit jaar gaan we door met een keihard offensief.”

Hoewel het eerste half jaar voor Mercedes prima verliep, wist het merk met 610.531 verkochte eenheden niet voorbij Audi te komen, dat 652.970 auto’s afzette. Ook BMW deed het beter, daar werden in de eerste zes maanden zelfs 689.861 auto’s verkocht.