
i3 Concept eerste elektrische BMW ooit
De i3 is de eerste elektrische auto van BMW die in massaproductie gaat. BMW gebruikt een geheel nieuwe filosofie, de zogenaamde LifeDrive architectuur.
Deze is vanaf het begin al specifiek gericht op de integratie van een elektrische aandrijflijn, waardoor (zware) aanpassingen aan de auto achteraf overbodig zijn. Het leeggewicht van de i3 is zodoende 1.250 kilogram.
De Drive-module omvat de wielophanging, accu’s, de aandrijflijn en de kooiconstructie voor een eventuele crash. De Life-module is een extreem lichte passagiercel die gemaakt is van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Door het lage gewicht heeft de i3 een grote actieradius en tegelijkertijd betere prestatiecijfers.
Accupakket
In de i3 bevindt het grote accupakket zich onder in de Drive-cel. Zodoende heeft de auto een laag zwaartepunt en een optimale gewichtsverdeling, zet BMW uiteen.
Doordat alle technologie zich in de Drive-module onder het interieur bevindt, hoeft er geen middentunnel richting de achterwielen te lopen in de achterwielaangedreven i3.
Hierdoor biedt de auto flink meer interieurruimte dan andere auto’s met dezelfde wielbasis, meldt BMW trots. Vier volwassenen kunnen volgens de ingenieurs goed zitten en dan is er ook nog 200 liter bagageruimte.
Kleiner
Boven de achteras vinden we een 170 pk sterke elektromotor. Het maximumkoppel is 250 Nm. De motor is 40 procent kleiner dan het exemplaar in de Mini E, die ook 170 pk tot z’n beschikking had. De sprint naar 60 km/h kost minder dan vier seconden en na minder dan acht seconden staat 100 km/h op de teller.
De topsnelheid is 150 km/h. Via een traditioneel stopcontact kan de eigenaar de i3 in zes uur volledig opladen. Via een snellader is het accupakket van de auto binnen een uur voor 80 procent vol.
Binnenin de auto hebben de stoelen een extra hoge ‘semi-command’ positie.
Dat betekent een beter overzicht over het verkeer in de stad (de natuurlijke habitat van de i3) én een gemakkelijkere instap. Boven de bediening voor radio en airco vinden we het Central Information Display (CID). Het is driedimensionaal en biedt de bestuurder alle nodige informatie gedurende de reis.
Prijs
De prijs van de i3 is uiteraard nog niet bekend, maar het is zeer waarschijnlijk dat deze boven 40.000 euro uitkomt. Een range-extender wordt overigens een optie voor de mensen die langere afstanden met de auto willen rijden.
De i3 Concept is, net als de tegelijkertijd onthulde i8, op de IAA in Frankfurt te bewonderen. We moeten nog wel tot 2013 wachten voordat beide auto’s bij de dealer staan. Deze BMW i3 komt in de eerste helft van 2013, de i8 volgt later dat jaar.