AMSTERDAM - Land Rover worstelt met de opvolging van de klassieke Defender. Daarbij worden op het moment drie opties overwogen. Een daarvan is om te stoppen met het model.

De Defender is het model dat Land Rover groot heeft gemaakt.

Hij is in zijn oervorm te koop sinds 1947 en het wordt dus tijd voor opvolging. Die zou in 2013 moeten komen, maar Land Rover worstelt er al een hele tijd mee.

Geen opvolger

De managing director van Land Rover in Engeland, Colin Green, vertelt tegen het Britse AutoExpress dat stoppen met het model wordt overwogen. Dat zou dus betekenen dat de Defender geen opvolger krijgt.

“Als de opvolger niet goed is, verprutsen we een van de belangrijkste auto’s uit de historie. Dat is dus een geweldige verantwoordelijkheid,” licht hij toe. Op het moment overweegt Land Rover drie scenario’s.

Duurdere opvolger

De eerste is om de opvolger van de Defender te ontwikkelen op het platform dat wordt gebruikt voor de Discovery en de Range Rover Sport. Daarmee zou het nieuwe model echter wel een duurdere auto worden. En dat is niet waar de klantenkring, die veelal bestaat uit boeren, hulpdiensten en bouwbedrijven, op zit te wachten.

De andere optie is om de huidige Defender te laten voorleven met Euro VI-diesels. Die worden in 2016 voor modellen als de Defender verplicht. Dat de Defender zeker nog wordt getest met modernere techniek dan de huidige Ford Transit-diesel, is wel eens bewezen met spionagefoto’s.

Geld verdienen

De derde optie is dus om te stoppen met de Defender een niet met een opvolger te komen. “Het bij iedereen de minst populaire keuze omdat we er een trouwe klantenschaar voor hebben. Het is echter niet zo zinvol om wel de klanten een dienst te bewijzen, maar het bedrijf niet. We moeten aan een nieuw model wel geld kunnen verdienen.”