AMSTERDAM - Voor €132.250 staat de allerdikste BMW 5-serie op de oprit.

Dankzij de CO2-regelgeving wordt de nieuwe M5 fors goedkoper dan zijn voorganger, het verschil bedraagt maar liefst €26.480 in het voordeel van de nieuweling.

Dat compenseert het gemis van de V10-sensatie van z’n voorganger wel enigszins. De nieuwe M5 heeft een 4,4-liter V8 met twee turbo’s die de supersedan een vermogen van 560 pk geven.

Daarmee voltooit de M5 de sprint van 0 naar 100 in 4,4 seconden. De topsnelheid is uiteraard netjes op 250 kilometer per uur begrensd. Zonder begrenzer haalt de M5 305 kilometer per uur. Daarmee is het de snelste in serie geproduceerde BMW ooit. 

Ondanks het prestatiepotentieel is de nieuwe über-5 groener dan z’n voorganger, dankzij EfficientDynamics blijft de CO2-uitstoot steken op 232 gram per kilometer, wat de gunstiger prijs verklaart. Op de IAA zien we de BMW M5 voor het eerst in het echt, kort daarop verschijnt ‘ie bij de dealers.