AMSTERDAM - De reïncarnatie van de Volkswagen Kever is nooit een kaskraker geworden. Toch probeert VW het opnieuw; maakt de nieuwe Kever kans? We rijden hem vandaag in de omgeving van Berlijn.

Dat een oud icoon in een nieuw jasje wel degelijk een rage kan worden, heeft Mini inmiddels wel bewezen. De New Beetle was een lief bolletje; leuk voor vrouwen, maar als man wil je daar niet in worden gezien.

Volkswagen dacht dan ook dat de Kever vooral stoerder moest en heeft daartoe de daklijn een stuk lager gemaakt. Daarnaast is hij langer en breder geworden, en dat geeft de auto een veel gedrongener aanzien; het doet hem beslist goed.

Aan de binnenkant heeft Volkswagen veel stijlelementen van de oer-Kever gemixt met een modern interieur. Denk aan dat typische dashboardkastje, de brede plaat op het instrumentenpaneel en de bekende lussen aan de B-stijl. 

Golf

Toch ontkom je er niet aan dat dit onderhuids grotendeels een Golf is. De ophanging is wat straffer gemaakt en dat doet het rijplezier beslist goed, maar als je de Beetle afzet tegen zijn beoogde concurrenten, de Citroën DS3 en de Mini, dan mis je dat kart-gevoel dat bij dit soort fun-auto's hoort.

De besturing is mooi precies, maar voelt wat afstandelijk aan. Daar staat tegenover dat de aandrijflijn helemaal klopt. Toegegeven, we rijden de dikste, de 200 pk sterke TSI met DSG, maar ook de lichtere benzinemotoren (1.2 TSI, 105 pk en 1.4 TSI, 160 pk) kennen we uit andere modellen inmiddels als fijne machines. 

Waar de Beetle zijn concurrenten in overtroeft is gebruiksgemak. De auto biedt een heel nette kofferruimte en op de achterbank kan ook een volwassene prima zitten. En, niet onbelangrijk, de Beetle wordt heel scherp in de markt gezet. We hebben de instapprijs inmiddels, maar mogen hem pas morgen wereldkundig maken. Stay tuned!

De volledige rij-impressie van de Volkswagen Beetle staat in AutoWeek 31, die op woensdag 3 augustus verschijnt. Hou ook deze site in de gaten voor het videoverslag.