AMSTERDAM - In het eerste halfjaar van 2011 zijn de autoverkopen in de Europese Unie licht gedaald. Kijken we alleen naar juni, dan was er een grotere daling te bespeuren. Nederland blijft een positieve uitzondering.

In Europa zijn de verkopen over het eerste halfjaar van 2011 met 2,1 procent gedaald. Er werden 7.120.499 nieuwe auto’s verkocht, in de eerste zes maanden van 2010 waren dit er nog 7.275.603.

In Nederland gaat het een stuk beter: dit jaar zijn er in de eerste zes maanden 329.274 auto’s verkocht. In de eerste twee kwartalen van 2010 waren dit er nog 270.106. Dit betekent een stijging van 21,9 procent.

Europees gezien was de maand juni geen goede. De fabrikanten verkochten 1.233.298 auto’s, terwijl dat er in juni 2010 1.341.815 waren.

De daling is het gevolg van licht verslechterde verkopen in belangrijke markten als Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië. In Nederland blijft de autoverkoop in juni vrijwel gelijk. In juni werden er 50.683 auto’s verkocht, in diezelfde maand in 2010 waren dat er 50.681.

Feest bij Alfa Romeo

In juni deden Alfa Romeo (+22,4 procent), Mini (+22,3 procent), Kia (+14,1 procent), Hyundai (+9,1 procent), Audi (+8,7 procent) en Volvo (+8,5 procent) goede zaken.

Er waren echter veel meer merken die een terugloop in de aantallen zagen. De grootste verliezers waren Honda (-39,7 procent), Mazda (-28,4 procent), Toyota (-26,6 procent), Jaguar (-24,3 procent), Dacia (-21,6 procent), Renault (-20,7 procent), Suzuki (-14,9 procent), Citroën (-13,3 procent), Fiat (-13,2 procent), Opel (-11,3 procent) en Peugeot (-10,7 procent).

In de eerste zes maanden van dit jaar deden veel volumemerken het beter dan in juni. Volkswagen, Opel, BMW en Mercedes-Benz hebben over de eerste zes maanden als totaal namelijk wel een plus genoteerd, maar zagen in de maand juni de verkopen ten opzichte van die maand in 2010 dalen.