AMSTERDAM - Aartsrivalen Opel en Volkswagen gaan rollend met elkaar over straat. Dat gebeurde nadat de hoogste baas bij VW eerder deze week in een interview toespelingen maakte over de verkoop van Opel door GM.

Opel is in zijn wiek geschoten door een interview met Martin Winterkorn in de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De hoogtste VW-baas komt daar via een vraag over het gevaar dat Hyundai vormt voor Wolfsburg terecht op de verkoop van Opel door General Motors.

“Ik geloof niet dat Hyundai Opel dan zou overnemen. Als GM Opel al verkoopt, zullen de Chinezen er eerder mee vandoor gaan. En dan zouden ze alleen geïnteresseerd zijn in de technologie.”

Daarmee gaat Winterkorn in tegen het ‘gentlemen's agreement’ onder topmannen dat voorschrijft dat er niet over de concurrentie wordt gepraat. Winterkorn speculeert verder dat het een slechte stap van GM zou zijn om Opel te verkopen.

“Het zou niet verstandig zijn vijfduizend hooggekwalificeerde ingenieurs te laten gaan, terwijl iedereen op die mensen zit te wachten.”

Herstructurering

De speculaties rond de verkoop van Opel hangen al een tijdje in de lucht. In het voorjaar 2011 was er nog een miljardenverlies, terwijl de rest van het GM-concern weer aardig voor de wind gaat. De herstructurering van het merk loopt daarentegen goed en in 2012 moet weer winst worden gemaakt.

Opel reageert als een wesp gestoken met een persbericht op de uitspraken van Winterkorn. “General Motors heeft een lange traditie van het niet reageren op geruchten en speculatie. Helaas is dat niet bij al onze concurrenten het geval.” Ook wordt nog maar eens melding wordt gemaakt van de grote vooruitgangen bij de herstructurering.

“De uitstpraken van Winterkorn kwamen precies op het moment van de enorm positieve media-aandacht voor de Ampera. Die wordt binnengehaald met uitspraken als ‘geniaal’ en ‘het begin van een nieuw tijdperk’. We staan op drie jaar voorsprong van VW,” vindt Opel.

Ook General Motors probeert het vuurtje te blussen: “Opel behoort sinds 1928 tot ons concern en blijft belangrijk voor de onderneming.”