AMSTERDAM - Volvo heeft een driecilinder range extender klaar om een elektromotor te ondersteunen. Dat kan op drie manieren.

Volvo heeft een range extender ontwikkeld, die een elektrische auto kan helpen aan een grotere actieradius, zoals we dat inmiddels kennen van bijvoorbeeld de Opel Ampera. Met die techniek moet de CO2-uitstoot van een auto onder de vijftig gram per kilometer kunnen blijven. De range extender is een driecilinder benzinemotor die bovendien E85 lust. Ook kan het systeem remenergie terugwinnen.

De eerste optie van Volvo is een C30 waarbij de range extender in serie is geschakeld. Die levert 45 pk en is samen met een veertig liter grote brandstoftank onder de vloer van de bagagenruimte geplaatst. Met behulp van een 40 kW sterke generator wordt elektriciteit opgewekt om een 111 pk sterke elektromotor te voeden.

Duizend kilometer

Bovendien is het mogelijk dat de auto alleen op de elektromotor rijdt en dus op een afstand van maximaal 110 km helemaal niets uitstoot. Met de range extender wordt de actieradius ruim duizend kilometer.

Bij de volgende optie is de range extender parallel geschakeld. Hierbij wordt de driecilinder voorzien van een turbo en heeft hij een vermogen van 190 pk. Hij drijft direct de achterwielen aan een is gekoppeld aan een zestraps automaat.

Opnieuw is er de 40 kW generator en de 111 pk elektromotor die dit keer dient om het gezamenlijk vermogen van de auto naar meer dan 300 pk te brengen. Desondanks is het ook mogelijk om 75 kilometer op elektrokracht te rijden. Ook hier is de maximale actieradius meer dan 1.000 kilometer.

De derde optie is ingebouwd in de Volvo V60. Dat is overigens niet de auto waarmee we volgend jaar te maken krijgen. Hierbij is de range extender opnieuw voorzien van een turbo en levert die een vermogen van 190 pk en wordt hij weer bijgestaan door de 111 pk sterke elektromotor en de 40 kW generator. De kracht van de benzinemotor kan naar de voorwielen of worden gebruikt om de accu bij te laden. Tot 50 km/u gebruikt de V60 alleen elektrokracht. De verbrandingsmotor springt automatisch bij als de accu beneden een bepaald peil zakt.