AMSTERDAM - We kennen al ontelbare niches, maar de hybride opgeruigde stationwagon is nieuw voor ons. Peugeot heeft er nu eentje: de 508 RXH.

De aandrijflijn uit de 508 RXH kennen we inmiddels al goed. De 200 pk sterke Hybrid4-configuratie bestaat uit een 163 pk sterke HDi-turbodiesel en een 37 pk sterke elektromotor. De diesel drijft de voorwielen aan en de elektromotor stuurt z’n krachten naar de achterwielen. De 508 RXH kan een klein stukje geheel elektrisch rijden.

De 508 RXH verbruikt gemiddeld 4,2 liter diesel per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is 109 gram per kilometer. Dat betekent in ons land 20 procent bijtelling.

Breder

De RXH is hoger en breder dan de gewone 508 SW. Dankzij de LED-dagrijverlichting in de vorm van drie verticale strepen aan beide zijden van de grille krijgt de 508 RXH een eigen gezicht. Keyless Entry & Start, elektrisch verstelbare voorstoelen, head-up display, glazen panoramadak, 18” lichtmetalen velgen, extra getinte en gelaagde zijruiten, intelligente parkeerhulp en Peugeot Connect Navigatie behoren tot de standaarduitrusting.

De auto debuteert in september op de IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2012 verschijnt de auto bij de Peugeot-dealers.