De Ford Mustang doet heel wat harten in Amerika sneller kloppen. Vorig jaar werd de concept car van de nieuwe productieversie van de Mustang voorgesteld en nu is het de beurt aan de productieversie. Dit is de nieuwe Mustang!

Deze Mustang is de eerste echt nieuwe versie van de klassieke pony car sinds 1979 en hij is ook één van de fraaiste modellen van de tekentafel van ontwerpchef J. Mays. De nieuwe Mustang maakt zijn debuut op de Detroit auto show. Hij staat op een nieuw achterwiel aangedreven chassis met een starre achteras en hij kan geleverd worden met een V6 of een V8. Zijn prijs in Amerika zal beginnen onder 20.000 dollar en dat is best laag, terwijl Ford zegt dat de V8-versie de best betaalbare auto zal zijn in de klasse van de performance cars.

Betaalbaar

Bij het lezen van 'starre achteras' en van 'V6' zal menigeen de wenkbrauwen fronsen, maar Ford-ingenieurs hebben gezegd dat daar juist veel vraag naar is en dat de Mustang met een V6 echt betaalbaar kan blijven voor mensen die niet zo veel om vermogen geven, maar wel om het uiterlijk van de Mustang. Ford zal dan later in staat zijn om een high-performance versie te bouwen, zoals bij voorbeeld een Cobra met rond 400 pk.

Wat betreft de achteras zegt Ford dat klanten die de Mustang willen (laten) tunen zweren bij de betrouwbare configuratie. Dat is trouwens ook gemakkelijker en goedkoper te maken. De nieuwe Mustang moet de beste wegligging aller tijden hebben. Daartoe is hij uitgerust met McPhersonpoten en een starre as met trekstangen en een Panhard-stang. De nieuwe Mustang wordt gebouwd in fabriek in Flat Rock, Michigan, waar ook de Mazda6 sedan van de band rolt.

300 pk

De 4-liter V6 vervangt de 3,8-litermotor uit het 2004-model en heeft 202 pk en 327 Nm. Hij is gekoppeld aan de handgeschakelde Tremec vijfbak, terwijl een vijftraps automatische transmissie als optie leverbaar is. De 4,6-liter V8 is de laatste versie van de GT-motor, die nu de magische grens heeft overschreden van 300 pk. Drie kleppen per cilinder zorgen voor een goede ademhaling en een elektronische gasklep en een variabele nokkenas zijn nieuw voor deze motor, die geleverd wordt met een vijfbak of een automaat.

Achtergrondverlichting dashboard

Het interieur van de nieuwe Mustang laat duidelijk zijn afkomst zien. Zo zien we verchroomde ringen rond de instrumenten en aluminium panelen. Een gimmick is de achtergrondverlichting van de instrumenten in het dashboard. De Mustang-eigenaar kan kiezen uit 125 verschillende verlichtingskleuren.

Doordat de wielbasis van de Mustang bijna 15 cm is gegroeid is het achterin nu ook een stukje ruimer.De nieuwe 'Stang is uitgerust met vier schijfremmen, waarvan de voorste bij de V8-versie geventileerd zijn en in de GT zijn uitgerust met twee zuigers per remklauw. ABS is uiteraard leverbaar, net als tractiecontrole. Twee airbags voorin zijn standaard, twee zij-airbags en optie. In Amerika blijft de Mustang V6 nog onder $20.000.