DETROIT - De Amerikaanse auto-industrie heeft zich te veel toegelegd op luxe terreinwagens, pickups en mpv's (ruimtewagens). "Het wordt tijd dat de aandacht weer naar de personenauto uitgaat. Dat model komt terug, niet alleen bij ons, maar ook bij de concurrentie. Dan wordt 2004 waarschijnlijk een goed jaar."

Dit heeft Joe Eberhardt, verkoopdirecteur van Chrysler, gezegd in Detroit tijdens de jaarlijkse autoshow die daar wordt gehouden. Deze week is de tentoonstelling open voor de pers en de vakmensen. Vanaf komende zondag kan het publiek kennismaken met de modellen die de autofabrikanten aan de man willen brengen.

Pickups

Het segment personenwagens van de Amerikaanse automarkt is de laatste tijd meer en meer het terrein geworden van de buitenlandse autoproducenten. Juist nu Amerikaanse fabrikanten de aandacht weer verleggen naar personenwagens, komen de buitenlandse producenten met pickups voor de Amerikaanse markt. Honda heeft er speciaal een ontworpen voor de Amerikaanse kopers. Toyota liet weten 'de serieuze missie te hebben om een aandeel bij de pickups te krijgen dat net zo groot is als bij de personenwagens'.


In Detroit onthulde Toyota het concept voor de FTX pickup truck. Het bakbeest is 5,79 meter lang, 2,10 meter breed en 1,96 meter hoog

Om marktaandelen terug te winnen, hebben de drie grote Amerikaanse fabrikanten - General Motors (GM), Ford en DaimlerChrysler - groots uitgepakt. Ford liet bij monde van zijn topman William Clay Ford jr. weten vijftien nieuwe modellen en conceptcars te hebben ontwikkeld. Met een conceptcar wil een autoproducent laten zien welke richting hij op denkt te gaan. Door de reacties van het publiek te testen, gaat zo'n auto al dan niet in productie.

Rond de honderd nieuwe modellen willen de Amerikaanse fabrikanten de komende drie jaar inzetten om marktaandelen te herwinnen. Klein zijn de Amerikaanse personenwagens zeker niet. Ook aan de groei van het motorvermogen lijkt geen grens te zitten.

Chrysler toont zijn ME Four-Twelve Super Sport, een auto met een twaalfcilinder motor, vier turbo's en een vermogen van 850 pk. De wagen accelereert in drie seconden naar de 100 kilometer per uur. De maximumsnelheid bedraagt 400 kilometer per uur. Of Chrysler de auto ook gaat maken, is nog niet duidelijk.


De grote verrassing van de autoshow is het prototype van Chrysler's ME 4-12

Bij GM is de Cadillac Sixteen te zien, een auto met zestien cilinders en een motor van 1000 pk. Het voertuig moet concurreren met de Rolls Royce, de Bentley en de Maybach.

Voor de Duitse autoproducenten is de Amerikaanse markt van grote betekenis. In november hadden ze er een marktaandeel van 13 procent, een record. De winstmarges staan evenwel onder druk, niet alleen door de sterke euro, maar ook door aanhoudende kortingsacties. Een producent als GM is een promotiecampagne begonnen door duizend auto's weg te geven.

'Goed jaar'

De Duitse autobazen die in Detroit waren, lieten zich uiteenlopend uit over hun verwachtingen voor 2004. Topman Helmut Panke van BMW denkt het dit jaar beter te kunnen doen dan vorig jaar, toen er een recordaantal van 1,1 miljoen BMW's, Mini's en Rolls Royces werden verkocht. "Het wordt een zeer goed jaar", aldus Panke.

Mercedes 'niet euforisch'

Volkswagen is voorzichtiger. De orderportefeuille geeft nog geen verbetering aan van de autoconjunctuur, aldus topman Bernd Pischetsrieder. Zijn collega van Mercedes, Jürgen Hubbert, liet weten dat 2004 qua financieel resultaat zeker beter wordt dan 2003, 'maar ik ben niet euforisch'. Hij zei verder zeer tevreden te zijn als Mercedes met 1,22 miljoen auto's net zo veel verkoopt als in het afgelopen jaar. Op een dag kan Mercedes in de VS meer verkopen dan in eigen land, zo voorspelde Hubbert.

Franse autoproducenten hebben de Amerikaanse markt jarenlang links laten liggen. De bestuursvoorzitter van Renault, Louis Schweitzer, liet in Detroit echter weten een terugkeer mogelijk te achten. Dat wordt volgens hem echter niet voor 2010. Renault kan dan gebruikmaken van de verkoopkanalen van Nissan, waarin het een belang van bijna 45 procent heeft.