AMSTERDAM - China is momenteel de ‘place to be’ voor autofabrikanten. Met name de Duitse premiummerken steken veel geld in de snel opkomende markt.

Daimler trekt 2 miljard Euro uit om een voorsprong te krijgen in de race om de gunst van de Chinese consument.

In samenwerking met het Chinese Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) investeert Daimler AG, het moederbedrijf van Mercedes, de komende jaren 2 miljard euro in de Chinese industrie, zo verklaarde Daimler-baas Dieter Zetsche.

 Met dit geld wil het merk vier nieuwe modellen gaan ontwikkelen voor de Chinese markt. Daarbij moet de motorenproductie in het land worden uitgebreid en er komt een nieuw Research & Development Center.

Compact

Dit jaar wordt de GLK in China gelanceerd en in 2013 moeten daar drie compacte modellen bij komen. Welke modellen dit zijn, wilde het bedrijf nog niet verklappen. Op dit moment worden er in China al 80.000 C-klasses en verlengde E-klasses geproduceerd.

Vorig jaar zag Mercedes de verkopen op de Chinese markt groeien naar 148.000 auto’s, een stijging van 112%. Ook dit jaar gaat het goed, in de eerste vijf maanden van 2011 gingen er al bijna 76.000 auto’s over de toonbank. Toch loopt het merk nog altijd achter op grote rivalen BMW en Audi.

Uitbreiding

Met de investering wordt ook de motorenproductie uitgebreid. In 2013 moet een geheel nieuwe faciliteit klaar zijn waar 100.000 motoren op jaarbasis worden geproduceerd. Dit aantal moet in de jaren daarna stijgen naar 250.000 eenheden. Een eveneens nieuw te bouwen R&D-centrum moet gaan zorgen voor modelaanpassingen voor de lokale markt, testwerk en een nauwere samenwerking met leveranciers in de regio.

Ook het dealernetwerk wordt uitgebreid. Momenteel zijn er 160 dealers, verdeeld over 80 steden. Daar moeten er in de komende jaren nog eens 30 bij gaan komen. Naast de rijke kuststeden komt er ook in het binnenland meer vraag naar luxeauto’s nu ook daar de welvaart stijgt.