Bugatti Galibier ook als hybride

AMSTERDAM - De nieuwe Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer kan al wat meer vertellen over de Galibier, die na de Veyron het nieuwe model wordt. Daarvan komt ook een hybride-versie.

De productie van de Bugatti Veyron loopt op zijn einde. Dat betekent dat er vers bloed nodig is voor het Atelier in Molsheim. Dat wordt aan het einde van 2012 of het begin van 2013 een superlimousine met de naam Galibier.

Die auto werd al in 2009 als concept car voorgesteld. De Galibier krijgt de zelfde W16 uit de Veyron die tussen de 800 en 1.000 pk krijgt. De vier turbo’s worden waarschijnlijk ingeruild voor twee compressoren.

Toekomstscenario

Tegen het Engelse Car Magazine vertelt de nieuwe Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer dat die zowel in een ‘normale’ versie als in een hybride-versie te koop komt. Daarmee speelt Bugatti in op een mogelijk toekomstscenario dat auto’s zonder elektro-modus of met een hoge CO2-uitstoot in de toekomst niet meer in de centra van de grote steden mogen rijden.

“Ik kan me niet voorstellen dat een Galibier-bezitter zijn auto op een P&R-terrein neerzet en vervolgens met de bus verder rijdt.” Voor landen waar dit soort zaken niet aan de orde zijn, komt er ook een non-hybride-Galibier. "In Dubai is zo'n situatie bijvoorbeeld totaal niet aan de orde."

Definitieve vormen

In het derde kwartaal van dit jaar beslissen de hoogste bazen van het Volkswagen-concern over de definitieve vormen en afmetingen van de nieuwe Bugatti. Dürheimer vertelt tot slot dat er een productie van drieduizend exemplaren wordt begroot.

Dat is fors meer dan de driehonderd Veyrons die wereldwijd zijn verkocht.

Tip de redactie