AMSTERDAM - Opel heeft de Astra Ecoflex weer een stuk zuiniger weten te maken. Het betreft een verbruiksreductie van ongeveer 20 procent.

Het gaat opvallend genoeg om de Astra met 1.7 CDTI motor (op de foto als Vauxhall), dus niet de versie met de minder sterke 1.3 CDTI. Het vermogen van de 1.7 CDTI is door de aanpassingen gestegen van 125 naar 130 pk. Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot gedaald tot 99 gram per kilometer. Dat is een daling van maar liefst 22 g/km.

Opel bewerkstelligt de daling door toepassing van een nieuw motormanagement, een lagere compressieverhouding, een nieuw injectiesysteem en een turbo met variabele geometrie. Bovendien hebben de motor en versnellingsbak een lagere interne wrijving.

Een start-stopsysteem behoort ook tot de standaarduitrusting. Aan de buitenkant is de nieuweling herkenbaar aan led-dagrijverlichting, banden met een lage rolweerstand en een aerodynamisch pakket.

Voordeel

Met de CO2-uitstoot van 99 g/km biedt de nieuwe Astra 1.7 CDTI veel voordeel op de Engelse markt. Zo is de auto vrijgesteld van de dure congestion charge en hoeven bezitters ook geen wegenbelasting te betalen.

Dergelijke voordelen zijn er in Nederland niet: met de CO2-uitstoot van 99 g/km zit de Astra 1.7 CDTI Ecoflex boven de cruciale grens van 95 g/km. Als auto’s in ons 95 g/km of minder uitstoten, stelt de overheid ze momenteel vrij van BPM en wegenbelasting.

De importeur meldt ons: “De Opel Astra 1.7 CDTI Ecoflex komt zeker ook naar Nederland. Het ziet er niet naar uit dat we binnen afzienbare tijd een Astra kunnen verwachten met een CO2-uitstoot van 95 g/km of minder. De prijzen volgen later.”