Supergarched versie Honda CR-Z op de markt

AMSTERDAM - Liefhebbers keken reikhalzend uit naar de komst van de Honda CR-Z, die al meteen de boeken ingaat als de opvolger van de beroemde CRX.

Alleen het vermogen van de auto viel wat tegen. Daar is nu de oplossing voor in de vorm van de Mugen-versie met 200 pk.

De Honda CR-Z is er eentje in de beste traditie van het merk. Het is een haarscherpe sportcoupé. Bovendien is er hybridetechniek aan boord, wat ‘m ook nog tot een verantwoorde keuze maakt.

Helaas ligt de CO2-uitstoot van de CR-Z te hoog om in aanmerking te komen voor wegenbelastingvrijstelling. Dat maakt ‘m in de huidige automarkt op slag kansloos: tot op heden zijn dan ook nog maar 188 exemplaren op kenteken gezet.

Supercharged versie

Honda’s huistuner Mugen is de CR-Z inmiddels te lijf gegaan en komt met deze supercharged versie. Hij is ontwikkeld bij Mugen Euro in Groot-Brittannië. Bij die concept car groeit het vermogen van 124 naar 200 pk.

Het maximale koppel gaat van 174 naar 215 Nm. Bovendien is Mugen er in geslaagd 52 kilo van het gewicht af te schaven, waardoor de getunede versie nog maar 1.080 kilo op de schaal legt.

Daarnaast is de motor opnieuw opgebouwd en het chassis is compleet aangepast. Zo zijn de spoorbreedtes toegenomen en zijn er er vijfvoudig verstelbare dempers. Verder is er een vernieuwd remsysteem en zijn er grotere banden met lichtgewicht 17 inch wielen gemonteerd.

Bodykit

De bodykit bestaat uit skirts onder de bumper, een nieuwe grille, zijskirts en een onmiskenbare achterspoiler. De deuren en motorkap zijn uitgevoerd in koolstofvezel.

Officiële prestatiecijfers zijn er niet, maar Mugen denkt dat hij in de buurt komt bij de sprinttijd van 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u, die ook voor de Civic Type R wordt geclaimd. Het verbruik moet variëren van 5,0 liter op 100 km in de tamste Eco-stand tot 8,0 liter op 100 km in de speciale ‘Mugen’-modus.

Volgens Honda is deze one-off 170.000 euro waard; over serieproductie wordt met geen woord gerept.

Snellere versie

Over de komst van een snellere versie van de CR-Z wordt al sinds de komst van de sportcoupé gespeculeerd. “Die geruchten hoor je steeds vaker, maar via de officiële kanalen hebben we nog niet gehoord dat die er ook werkelijk komt,”  aldus de woordvoerder van Honda Nederland.

Voorlopig blijft het dus nog even bij de normale 124 pk sterke hybride en moeten we maar hopen op (beperkte) productie van de Mugen-versie. Al is de kans klein dat we die ook in Nederland zullen zien.

Tip de redactie