AMSTERDAM - Lotus heeft ambitieuze groeiplannen. De komst naar de Chinese markt is natuurlijk de eerste stap op weg naar hogere verkoopaantallen. Vanaf oktober is het zo ver.

Lotus brengt zijn modellen ook op de markt in China. De officiële distributeur van het merk in dat land heet Lotus China Symphony. Dat bedrijf heeft inmiddels honderd exemplaren besteld.

Het merendeel daarvan zijn Evora’s. Elises en Exiges vormen de minderheid. “Daarmee is de exclusiviteit van ons merk in China verzekerd,” vindt Lotus.

Onder leiding van de nieuwe baas Dany Bahar moet de komende jaren een geheel nieuwe reeks modellen ontstaan. Daarnaast wordt er gericht op een wereldwijd verkoopnetwerk en zal de autosport met beide handen worden aangepakt.

In China in Zahng Li Chen verantwoordelijk voor de verkoop van het merk: “We investeren in dealerbedrijven in geheel China. We investeren niet alleen in de verkoop van Evora, Elise en Exige, maar ook in de nieuwe Esprit, die we in 2013 verwachten.”

In oktober wordt de eerste dealer geopend in Peking. Sjanghai, Chiongqing en Guangzou volgen nog dit jaar. In 2012 moeten nog acht dealers worden geopend. De Lotussen die in China worden verkocht, krijgen op hun logo de letters NYO mee. Dat wordt in China uitgesproken als ‘new’ en symboliseert de officiële entree van Lotus in China.