Chevrolet Camaro vreet Mustangs

AMSTERDAM - Vorig jaar passeerde de Chevrolet Camaro in de VS de Ford Mustang nipt in de verkoopstatistieken. Dit jaar breidt de Chevrolet zijn voorsprong uit.

In Amerika woedt een harde strijd om de titel ‘bestverkochte sportauto’. In 2010 passeerde de Chevrolet Camaro voor het eerst in 24 jaar de Ford Mustang in verkoopaantallen.

Dit jaar gaat de Camaro fier aan kop: in mei verkocht de Camaro 33 procent méér dan de Mustang. De Camaro-verkoop ligt vier procent hoger dan in 2010, terwijl de animo voor de Mustang met drie procent afnam.

Om de Camaro enigszins bij te houden, werkt Ford verwoed aan de productie van de nieuwe kleine V6-motor, die ook in de immens populaire F150 pickup wordt gebruikt. Inmiddels kiest 51 procent van de Amerikaanse Mustang-kopers voor zo’n zescilinder.

Vorig jaar was dat nog veertig procent. De Camaro doet het vooral goed bij de jongere kopers. Die kennen die auto’s van de Transformers-films.

Naar 550 pk

Om het succes van de Forrd V6 te pareren komt Chevrolet volgende maand met een even zuinige nieuwe V6. Ook komen er andere kleine updates, zoals een kleiner stuurwiel. “Bij de Mustang hebben ze een enorm trouwe schare fans. Daaraan zijn we aan het knabbelen,” zegt John Fitzpatrick, de marketing manager van de Chevrolet Camaro tegen persbureau Bloomberg.

Een ander potje dat hij op het vuur heeft staan is de komst van de Camaro ZL1, die 550 pk levert en de handschoen opneemt tegen de Shebly Mustang GT500, die eveneens 550 pk heeft.

Nieuwe Mustang

In 2014 wordt een compleet nieuwe Mustang verwacht. Tegen die tijd is de Camaro vijf jaar oud. Daarvan wordt pas in de loop van 2015 een grote restyling verwacht. Waar die zal worden gebouwd is nog onduidelijk.

Mazda trok de productie van de Amerikaanse 6 onlangs terug uit de Flat Rock-fabriek in Michigan, waar ook de Camaro wordt gebouwd. De 1.700 werknemers doen daar nog maar één dienst per jaar. De capaciteit van die vestiging is 240.000 auto’s per jaar. Vorig jaar werden er 73.716 Mustangs verkocht.

Pessimisten vertellen dat de fabriek wellicht dicht moet of dat de productie van de (volgende) Mustang moet worden verplaatst. Optimisten zeggen dat door het vrijkomen van de productiecapaciteit er in de toekomst ruimte is voor een veel grotere variëteit aan Ford Mustang.

Lees meer over:
Tip de redactie