Volvo heeft elektrische C30 klaar

AMSTERDAM - De afgelopen tijd kregen we al meerdere opwarmertjes voorgeschoteld, maar nu is het dan eindelijk echt zover: Volvo is klaar met de ontwikkeling van de C30 Electric en start met de productie.

Vlak na de zomer komen de eerste exemplaren van de eerste elektrische productie-Volvo ooit naar Nederland.

Volvo levert de eerste elektrische C30’s in eerste instantie voornamelijk aan leasemaatschappijen en overheden, net zoals Nissan dat deed bij de Leaf. In totaal bouwen de Zweden 250 exemplaren.

Enkele tientallendaarvan komen naar Nederland. Andere belangrijke markten voor deze auto zijn Zweden, België en Noorwegen. Als de vraag naar de C30 Electric daarna groot blijft, kan Volvo de productie eventueel vergroten.

De carrosserie van de elektro-C30 wordt in het Belgische Gent in elkaar geschroefd, waarna de auto in Göteborg zijn motor, accu’s en speciale elektronica krijgt.

Volvo pocht met het feit dat de bagageruimte van de elektrische versie even groot is als die van de C30’s met ‘normale’ verbrandingsmotoren. Op zich goed nieuws, want de kofferbak van Volvo’s kleinste is al niet om over naar huis te schrijven natuurlijk.

Hoe dan ook; de ontwikkelaars hebben het accupakket ondergebracht op de plek waar normaal gesproken de brandstoftank zat, in een speciaal compartiment in de middentunnel.

Zeven uur tijd

Vooralsnog zwijgt Volvo over de exacte gegevens van de aandrijflijn in de elektrische C30, maar we weten al wel dat z’n actieradius ongeveer 150 kilometer bedraagt. Eenmaal leeg kun je de accu’s via een huisstopcontact opladen in zo’n zeven uur tijd. V

olgens Volvo haalt de C30 Electric een topsnelheid van 130 kilometer per uur, terwijl de acceleratie van nul naar vijftig km/h slechts vier seconden in beslag neemt. Hoe lang de sprint tot 100 duurt, vermelden de gegevens vreemd genoeg niet.

Extreme kou

Volvo heeft z’n best gedaan om de C30 Electric ook bruikbaar te houden bij extreme kou, zonder dat dit de actieradius om zeep helpt. Daarom heeft de auto bijvoorbeeld een brandstoftankje van 14,5 liter aan boord met daarin bio-ethanol, die de klimaatcontrole van energie voorziet.

Op langere ritten spaar je daarmee dus accukracht, waardoor de C30 verder moet kunnen komen op z’n elektrische systeem.

Lees meer over:
Tip de redactie