AMSTERDAM - Komende herfst beleeft een nieuwe modellijn van Mini zijn werelddebuut in Frankfurt. Op een afgesloten circuit bij Wenen mochten we vast even voorproeven van de Coupé.

Het is een gewaagde stap; de 'gewone' Mini, maar dan extra onpraktisch, met maar twee zitplaatsen.

Maar dat is precies wat je kunt verwachten van het lefgozertje dat CEO is bij Mini, Kay Segler. Hij vertelt ons voorafgaande aan onze eerste kennismaking met de Coupé dat die auto, net als de Roadster die er naast stond, al bestemd was om in productie te gaan toen hij twee jaar geleden als concept in Frankfurt stond.

Op een afgesloten circuit net buiten Wenen mogen we een uurtje boenderen met een - nog afgeplakte - voorserieauto. En omdat de Coupé duidelijk hoog in de markt moet komen, krijgen we de dikste mee; de John Cooper Works, goed voor 211 pk en voorzien van een elektronisch sperdifferentieel, waar je op een klein circuit als dit veel plezier aan kunt beleven. 

Hatchback

Cool, denk je dan, met dat kleine dakje is de Coupé nog een stuk lichter dan de hatchback. Helaas, het tegendeel is het geval. Hij is zelfs zwaarder, al is het maar 25 kilo. De Coupé is namelijk gebaseerd op de nog aanstaande Roadster, en die heeft een speciaal verstevigingsframe.

In de Coupé heeft Mini dat laten zitten. Zwaarder dus, maar ook stijver. Tegelijkertijd ligt het zwaartepunt lager en wat verder naar voren, en daarmee moet de Coupé nog net wat dynamischer worden. de winst mag dan marginaal zijn, dat neemt niet weg dat de Coupé geheel in de geest van het merk weer een fantastisch stuurijzer is.

Vertrouwd en voorspelbaar

Met de systemen aan kun je hem leuk de bocht om zetten, maar ook met alles uit blijft de auto vertrouwd en voorspelbaar, maar nimmer saai. Je kunt hem vreselijk onderstuurd de bocht in smijten, maar net zo gemakkelijk zwaar overstuurd er uit laten komen; je rechtervoet is de baas. 

En daarmee paait de Coupé in elk geval een deel van de doelgroep. Want die bestaat uit twee kampen, legt Segler ons uit: "Enerzijds mensen die heel sportief willen rijden, die misschien zelfs een alternatief voor een Porsche zoeken. En anderzijds mensen die wat aparts willen rijden. Die kiezen nu voor de Mini Coupé, en over drie jaar misschien weer iets heel anders."