AMSTERDAM - Lotus gaat in de toekomst zelf motoren bouwen voor de serie nieuwe modellen die op stapel staan. Er is budget vrijgekomen omdat er in elk geval al eentje is uitgesteld.

De aanpak van Lotus op de autosalon van Parijs, vorig jaar, deed de wenkbrauwen wel een beetje fronsen: in één keer werden vijf toekomstige modellen onthuld voor de komende jaren. Daarvan is er inmiddels één uitgesteld. De Elan is ver in het tijdsschema opgeschoven omdat hij bij nader inzien te dicht in de buurt van de Esprit komt. Die komt als eerste op de markt. De Elan komt er pas aan als de levenscyclus op zijn einde is.

Door het uitstellen van de ontwikkeling van de Elan is er wel geld om eigen motoren te ontwikkelen. Dat wordt een serie V8 en V6 motoren. Bij die eerste wordt de V8 van Ferrari als norm gebruikt en gericht op een vermogen van 550 tot 570 pk. De V6 moet in de regionen van 450 pk kunnen scoren. Dat meldt het Engelse Autocar.

Lotus werd enthousiast voor het idee om eigen motoren te ontwikkelen na een publieksonderzoek naar aanleiding van de lancering van de vijf nieuwe modellen. Daaruit bleek dat de naam Lotus tot grotere hoogte kon worden gebracht als afscheid werd genomen van de Toyota-motoren. Lotus staat inmiddels onder leiding van Danny Bahar. Hij deed ervaring op bij Ferrari en volgde in 2009 de toen 71-jarige Mike Kimberley op als hoogste baas bij Lotus.

De nieuwe wind die Bahar laat waaien gaat niet zonder slag of stoot. De werknemers in fabriek in Hethel hebben bericht gekregen dat ze moeten rekenen op het verdwijnen van 99 arbeidsplaatsen. Dat is het gevolg van een onderzoek naar de efficiency en de productiviteit in de fabriek. In juni worden de definitieve ontslagen bekend gemaakt. In het bericht van de werknemers wordt gevraagd of er vrijwilligers voor ontslag zijn.