AMSTERDAM - De elektrische Rolls-Royce Phantom krijgt niet de handen op elkaar van de clientèle. Nu moet het merk zich beraden over hoe er dan milieuvriendelijker modellen moeten worden ontwikkeld.

Rolls-Royce toonde in maart op de Autosalon van Genève de 102 EX concept car. Dat is een elektrische versie van de enorme Phantom.

Nadat de beurs zijn poorten sloot, is de 102 EX van zijn draaischijf gereden en mochten de klanten kennismaken met die auto. Daarna zou Rolls-Royce besluiten of de auto in productie zou gaan.

Uit de voorrvertoning blijkt dat Rolls-Royce-klanten niet erg zitten te wachten op een EV. Met name met de actieradius hebben ze moeite.

''Kopers van onze modellen wonen vaak buiten de stad. Dan hebben ze niet genoeg aan de actieradius van 100 mijl,” (160 kilometer) vertelt Torsten Müller Ötvös, de hoogte baas bij Rolls-Royce tegen persbureau Bloomberg.

Oplossing

“We moeten nog verder bekijken wat de klanten van de auto vinden, maar hybrides kunnen zowel elektrisch rijden als met een verbrandingsmotor. Misschien is dat de oplossing.”

Ötvös bekent verder dat na de presentatie van de 102 EX er geen enkele Rolls-Royce-klant is geweest die heeft gevraagd of de auto in productie kan. Normaal gebeurt het bij concept cars van dergelijke merken dat er altijd wel een groep liefhebbers is, die graag een aanbetaling doet voor de productieversie.