Ford werkt aan kleinste motor

AMSTERDAM - Ford presenteert later dit jaar de kleinste motor uit de historie van het merk. Dat is een 1,0-liter driecilinder, die zijn debuut beleeft in de Ford B-Max. Overigens is het ook voor het eerst dat Ford een driepitter bouwt.

Ford kondigt aan dat komende september op de IAA in Frankfurt de 1,0-liter Ecoboost driecilinder debuteert.

Hij wordt gepresenteerd in de productieversie van de B-Max, de nieuwe kleine MPV van het merk. De motor is ontwikkeld in Europa maar zal door Ford over de gehele wereld worden gebruikt.

Tijdens de ontwikkeling is er alles aan gedaan om de auto zo efficiënt en zuinig mogelijk te laten zijn. Zo is er een krukas die de wrijving in de motor vermindert en een gescheiden koelsysteem dat er voor zorgt dat het motorblok kan opwarmen voor de cilinderkop.

Daarmee stoot de krachtbron beduidend minder uit als hij pas is gestart. “Dat is het moment waarop een normale motor de meeste CO2 en andere schadelijke stoffen uitstoot.”

Mengsel

Ook zit in de nieuwe driecilinder het uitlaatspruitstuk vast in de cilinderkop, waarmee de temperatuur van de uitlaatgassen wordt gereduceerd, daarmee ontstaat er een beter mengsel van lucht en brandstof. Verder is de motor zeer licht gebouwd en zijn er de Ecoboost-technieken die onder meer bestaan uit een turbo, directe injectie en variabele kleptiming.

Ook meldt Ford dat er een nieuwe transmissie voor hybrides op stapel staat. Dat is een CVT met acht trappen. Die kan zorgen voor een hogere topsnelheid, een betere actieradius en zorgt bovendien dat de hybrides van Ford en Lincoln langer op louter elektra kunnen rijden.

In het eerste kwartaal van volgend jaar start de productie in Detroit en wordt de huidige transmissie, die in Japan wordt gemaakt, er door vervangen.

Lees meer over:
Tip de redactie