AMSTERDAM - Renault heeft de techniek van de Scénic 1.9 dCi 130 nog eens onder de loep genomen. De gevolgen zijn een lagere uitstoot en andere prijskaartjes.

De Scénic met 130 pk turbodiesel heeft voortaan standaard een start-stopsysteem tot z’n beschikking.

Dit resulteert in een beter brandstofverbruik en zodoende een CO2-uitstoot van 117 g/km.

A-label

De Scénic en Grand Scénic met deze motor pronken met een A-label.
De vanafprijs is 30.990 euro voor de Scénic 1.9 dCi 130 Parisienne. Daarna volgen de Dynamique (31.990 euro), de Bose (32.990 euro) en de topversie Privilège (34.490 euro).

De vijfzits Grand Scénic is er vanaf 31.900 euro. Hier kosten de Dynamique, de Bose en de Privilége respectievelijk 32.990, 33.990 en 35.490 euro. Twee extra zitplaatsen vergen een extra investering van 700 euro.

Magische grens

De CO2-uitstoot van 117 g/km is net één gram boven de magische grens voor 20 procent bijtelling.

Er is echter hoop voor de Scénic-fans: de nieuwe 1.6 dCi met 130 pk heeft ook een uitstoot van 117 g/km, maar de Renault-ingenieurs zijn voor de Nederlandse markt druk bezig om die ene gram van het totaal af te schaven. De prijzen van die versie volgen dan ook op korte termijn.