Hyundai i40 voelt vertrouwenwekkend

AMSTERDAM - In Korea reed Autoweek de eerste kilometers met de Hyundai i40. Heeft deze opvolger van de Sonata het in zich om Toyota-rijders uit de Avensis te jagen en verstokte Passat-rijders van Volkswagen moeten vervreemden?

Hij moet een eind kunnen komen, z’n bijtellingspercentage heeft-ie in elk geval mee.

Bij de ontwikkeling van de i40 heeft Hyundai de lat hoog gelegd voor zichzelf: hij moest beter zijn dan een Toyota Avensis en dicht tegen een Volkswagen Passat aanschurken.

Met hoog gespannen verwachtingen stappen we dan ook op het handling-circuit van Hyundai in Namyang in voor het eerst rij-indruk met een pre-productie auto, om precies te zijn in een stationcar met de 115 pk sterke dieselmotor en handgeschakelde zesbak.

Zitpositie

Het vinden van de ideale zitpositie is voor een Europeaan van twee meter geen enkel probleem, dat zien we bij Aziatische auto’s weleens anders.

Verder valt op dat alles goed aanvoelt, en dan niet alleen wat betreft materiaalkeuze, maar ook het bedienen van knoppen, toetsen, hendels en de versnellingspook voelt vertrouwenwekkend. Op deze statische onderdelen maakt de auto de verwachtingen waar.

Dynamisch

Ook dynamisch lijkt het allemaal keurig in orde te zijn. De dieselmotor wekt de indruk het redelijk makkelijk af te kunnen. Ook bij lage toerentallen pakt hij keurig op wanneer je het gaspedaal intrapt.

Bij de afstemming van het onderstel is Hyundai meer voor comfort dan voor pure dynamiek gegaan. Mooi in balans met de aandrijflijn. De besturing is stabiel, wel licht maar zeker niet vaag. Het bochtgedrag is keurig voorspelbaar. Het resultaat is een auto waarmee je gemakkelijk lange afstanden rijdt.

Zicht

Na de eerste kilometers kunnen we stellen dat Hyundai een auto heeft gebouwd die de verwachtingen in grote lijnen waar maakt. Misschien dat het zicht door de achterruit beter had gekund, en van de fancy displays tussen de verder prima af te lezen meters moet je houden.

Maar al met al heeft Hyundai een competitieve auto neergezet die zowel met benzine- als met de door ons gereden dieselmotor in aanmerking komt voor twintig procent bijtelling.

Vooral dat laatste maakt deze auto erg interessant. Het voornaamste wat mensen nog zou kunnen weerhouden is dat er een Hyundai-logo op de grille zit en niet een Duits embleem. Wie zich daar echter overheen durft te zetten kan goed zaken doen met deze auto.

Lees meer over:
Tip de redactie