AMSTERDAM - In Europa krijgen consumenten te maken met Amerikaanse modellen die als Lancia door het leven gaan. In de VS zouden de Lancia’s Chryslers moeten worden, maar die plannen staan op de helling.

Tijdens de presentatie die in 2009 volgde na het huwelijk van Lancia en Chrysler zag het er doortimmerd uit.

Lancia zou het modellenprogramma gemakkelijk kunnen uitbreiden door de komst van de Voyager en de Thema en in Noord-Amerika zou Chrysler in één klap aanwezig kunnen zijn in het compacte segment met de Ypsilon en de Delta.

Olivier Francois, CEO bij Chrysler-Lancia maakte op de New York Auto Show echter bekend dat de Ypsilon niet naar de Amerikaanse markt komt.

Fiat 500

Daar zou hij te veel in het vaarwater zitten van de Fiat 500, waarvan de nieuwe Yp direct is afgeleid. Met de Ypsilon zou Chrysler in de VS kunnen meespelen in de klasse van de Honda Fit, zoals de Jazz daar heet, de Toyota Yaris en de Ford Fiesta.

Ook voor de Delta is een oversteek voorbereid. De haalbaarheid van die auto, die het als Chrysler in de VS opneemt tegen bijvoorbeeld de Ford Focus of de Honda Civic, wordt echter nog onderzocht.

Als de Delta komt, zal hij als Dodge of Chrysler verschijnen. Bij Dodge zal hij de Caliber kunnen vervangen en dat betekent dat Chrysler zich afzijdig houdt in dit segment.

Dodge

Verder is het mogelijk dat Dodge met een ‘eigen’ model komt in de kleinere klasse. Die zou dan wel profiteren van de zuinige viercilinders van Fiat. Overigens wordt de Delta binnenkort wel in Groot-Brittannië en Ierland als Chrysler verkocht.

Daar werden de laatste jaren al geen Lancia’s meer aan de man gebracht en mocht het Chrysler-netwerk als enige gebied in Europa wel blijven bestaan.