AMSTERDAM - Downsizing komen we zeker nu in alle soorten en maten tegen. Gelukkig hoeft het niet al te rigoureus: zo monteert Mercedes-Benz in de E 63 een ietwat kleinere V8 met twee turbo’s op.

Het is geen geheim dat automotoren steeds zuiniger moeten worden, bij voorkeur zonder dat het vermogen daaronder lijdt. Mercedes-Benz lost dat op door een kleinere motor te nemen en er een turbo op te schroeven. Of twee.

Zoals in het geval van de nieuwe 5.5-liter biturbo V8, die we al kennen uit de CLS 63 AMG, maar nu ook leverbaar is in de E 63 AMG. 

Stijgen

Deze motor levert standaard 525 pk en 700 Nm, maar met het optionele AMG Performance pakket kan dit stijgen tot 557 pk en 800 Nm.

In het vooronder van de E 63 AMG levert dat een acceleratie van nul tot honderd in slechts 4,3 seconden (4,2 met het extra pakket) op, tot aan een gelimiteerde topsnelheid van 250 kilometer per uur.

Nieuw elektromagnetisch systeem

Tegelijkertijd is de auto met een verbruik van 9,8 liter per honderd kilometer zo’n 22 procent zuiniger dan met de oude, atmosferische 6,2-liter V8.

Dit mede door een nieuw elektromagnetisch systeem voor de stuurbekrachtiging van AMG, dat alleen energie nodig heeft wanneer er daadwerkelijk gestuurd wordt. De CO2-uitstoot is 230 gram per kilometer.