Jaguar XF facelift speelt leentjebuur bij XJ

AMSTERDAM - Veel primeurs waren deze week al in Sjanghai te zien, maar Jaguar gunt de New York International Autoshow de facelift van de XF. En leuk voor ons in Nederland: de XF facelift komt ook op de AutoRAI te staan!

De voorzijde van de XF heeft onmiskenbaar trekken van de XJ gekregen. In de koplampen bevinden zich strips met led-dagrijverlichting. De uitstraling van de voorzijde van de XF is extra krachtig door een lagere motorkap met een grotere 'power bulge'.

Aan de zijkant van de auto vinden we bij de voorste wielkasten voortaan subtiele luchtinlaten. Aan de achterzijde van de XF hebben de achterlichtunits een nieuw ontwerp en led-technologie gekregen.

Binnenin heeft Jaguar nieuwe materialen gebruikt voor de ventilatiesystemen. Ook biedt het dashboard nieuwe schermen voor de entertainment- en navigatiesystemen. De software hiervoor is ook opnieuw geschreven.

Zuinige diesel en meer onderscheid XFR

Onderhuids vinden we de belangrijkste wijziging in het motorruim: de introductie van de 2,2-liter viercilinder turbodiesel. Deze heeft een vermogen van 195 pk en een koppel van 450 Nm.

Het blok is gekoppeld aan een achttraps automaat en een start-stopsysteem. De CO2-uitstoot is 149 g/km, de laagste waarde ooit voor een productie-Jaguar.

Bij de diesels komt de 3.0 V6 met 211 pk te vervallen, de versies met 240 en 275 pk blijven gewoon leverbaar. Bij de benzinemotoren is er louter keuze uit V8 motoren.

De 3.0 V6 is dus komen te vervallen. De atmosferische 5,0-liter V8 heeft 385 pk tot z'n beschikking, de XFR schopt het nog steeds tot 510 pk.

Uiterlijk

Om meer onderscheid met de gewone XFs te bieden, heeft Jaguar de XFR een extra imponerend uiterlijk meegegeven. Daarvoor is een nieuwe motorkap met luchtinlaten aan beide zijden van de 'power bulge' verantwoordelijk.

De wielen hebben een diameter van 20 inch en een nieuw ontwerp. Aan de achterzijde bevindt zich een diffusor.  

Dat Jaguar de XF facelift juist in New York onthult, is geen toeval. De Amerikaanse markt is de belangrijkste voor het Engelse merk. Op de laatste dagen van de AutoRAI kunnen is de auto ook in Hal 8 te zien. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Tip de redactie