AMSTERDAM - Vandaag trekt Chrysler op de New York International Auto Show het doek van de heftigste 300, de SRT8. Een nieuwe V8 zorgt voor nog meer vuurwerk in deze auto dan voorheen.

De oude SRT8 was al goed bedeeld met z’n 6,1-liter V8 met 425 pk en 570 Nm, maar de nieuwe doet daar nog een aardige schep bovenop.

Dankzij een 6,4-liter Hemi V8 komt het vermogen nu op 465 pk en het koppel stijgt naar 630 Nm. De sprint naar 60 mijl per uur (96 km/h) kost ‘minder dan vijf seconden’ en de topsnelheid is 280 km/h.

Schakelen gaat via een vijftrapsautomaat met flippers achter het stuur.

Kracht

Ondanks de extra kracht daalt het verbruik met 25 procent, belooft Chrysler. Dat was overigens ook geen overbodige luxe, want de vorige SRT8 sedan stootte maar liefst 330 gram CO2 per kilometer uit.

Het lagere verbruik is het gevolg van onder meer een actief uitlaatsysteem, dat de Fuel Saver technologie met uitschakelbare cilinderbanken over een groter toerenbereik mogelijk maakt.

Onderscheiden

De SRT8 onderscheidt zich van de andere 300’s door grote Brembo remmen, een adaptief dempingssysteem (ADS), 20-inch lichtmetaal en flink wat chroom. Binnenin vinden we diverse SRT8-logo’s, onder meer op het stuurwiel en de stoelen.

Voor sierstukken op het dashboard gebruikt Chrysler echt koolstofvezel en de pedalen zijn in racestijl uitgevoerd. De echte coureurs kunnen op het EVIC-infodisplay de g-krachten, sprinttijden en andere gegevens teruglezen.

Lancia

Inderdaad, de Chrysler 300 is momenteel in Europa natuurlijk te koop als Lancia Thema. De importeur kon ons nog niet zeggen of het Italiaanse merk overweegt om een Thema met deze motor in het gamma op te nemen.

In het verleden was er natuurlijk de fameuze Lancia Thema 8.32 met Ferrari-motor en wie weet gaat het merk wel hetzelfde doen met deze potente auto. Het is in ieder geval al hoopgevend dat er binnenkort een Jeep Grand Cherokee SRT8 in ons land op de markt komt.