Nissan Leaf opgeladen voor circuitgebruik

AMSTERDAM - Elektrisch rijden saai is niet saai in deze Nissan Leaf. Het gaat hier niet over een gewone elektrische auto, maar een speciaal voor circuitgebruik getunede versie van Nismo.

Tijdens de New York Auto Show onthult Nissan de Leaf Nismo RC. Compleet met een flinke, aerodynamisch verantwoorde bodykit, beweegbare achterspoiler en 18-inch joekels van wielen.

Sterker nog: afgezien van het lithium ion batterijenpakket, de LED-verlichting rondom en de vormgeving, komt maar weinig van deze racewagen overeen met de straat-Leaf.

Dat betekent ook dat deze Nismo RC veertig procent lichter is dan z’n gewone tegenhanger, door het ontbreken van achterdeuren, tapijt, navigatie, geluidsinstallatie en andere zaken waar je op het circuit eigenlijk niets aan hebt.

Raceversie

De raceversie bestaat ook nog eens voor een groot deel uit koolstofvezel (waaronder de monocoque waarop de Nismo RC gebouwd is) en is een stukje korter, lager en breder geworden. Zo hebben we een elektrische sportieveling van minder dan 950 kilo.

Juich alleen niet te vroeg: voorlopig gebruikt Nissan het model alleen voor demonstraties. Maar, het Japanse merk overweegt al om hiermee een speciale raceklasse voor emissieloze auto’s te organiseren.

Lang zullen die races niet duren: met een volle accu kan de Nismo RC twintig minuten racen, om vervolgens dertig minuten te moeten laden. En omdat de elektromotor niet meer dan 107 pk en 280 Nm, goed voor nul tot honderd in 6,8 seconden en een top van 150 kilometer per uur, valt te betwijfelen of het heel hard zal gaan.

Lees meer over:
Tip de redactie