AMSTERDAM - Melkus brengt speciale versies uit van de RS2000. Die zijn onder meer voorzien van meer pk’s dan het stadaard model en de GTS heeft een aerodynamische kit.

Het piepkleine Duitse merk Melkus toont op Top Marques in Monaco een speciale versies van de RS2000.

Die gevleugeldeurde sportauto wordt in een oplage van 25 stuks per jaar gebouwd. De RS2000 is normaliter voorzien van een 1,8-liter compressormotor met 270 pk, die van oorsprong van Toyota komt.

De RS en de GTS, die in Monaco worden getoond zijn standaard voorzien van extra’s die normaal alleen op de optielijst staan. Bovendien wordt er dit keer gebruik gemaakt van een 2,0-liter turbomotor van ‘een Duitse premium-fabrikant’. In de GT levert die een vermogen van 300 pk, de GTS gaat zelfs tot 350 pk.

Licht

Melkus staat bekend om zijn lichte bouw: deze auto weegt slechts 975 kilo. Met zijn nieuwe motor geeft dat hem vleugels. Er wordt gesproken over een topsnelheid van 300 km/u en de GT gaat in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De GTS zelfs in 3,9 seconden.

Uiterlijk is de GTS te onderscheiden door zijn koolstofvezel interieur- en exterieurkit. Verder is er een high-performance remsysteem en is er instelbare wielophanging. Het is geen toeval dat de GTS is ingericht als circuitauto, want Melkus gaat met de op deze auto gebaseerde GTR racen in het DMV toerwagenkampioenschap.

Wedergeboorte

Melkus meldt tot slot dat airco, navigatie en een achteruitrijcamera tot de standaarduitrusting behoren. Verder is er keuze uit een enorm palet bekledingstoffen en kleuren. Sinds de wedergeboorte van het merk, in 2009, zijn dertig exemplaren van de RS2000 geproduceerd.

Voor de GT wordt een Duitse prijs opgeven van 122.000 euro inclusief belastingen en voor de GTS 148.000 euro. Voor ons land moet daar nog BPM worden bijgerekend.