Nieuw gezicht voor Peugeot 308

AMSTERDAM - Na de 508 draagt nu ook de 308 het nieuwe, ingetogener familiegezicht van Peugeot. Naast de bescheidener grille is er ook opgefriste techniek, zoals een start-/stop-systeem voor de 1.6 HDi.

De Peugeot 308 heeft de laatste tijd moeite om tegenwicht te bieden aan nieuwkomers als de Opel Astra en Renault Mégane.

Tijd voor actie, dus. De facelift is ingrijpend te noemen, met name de voorzijde ging flink op de schop, met een 20 procent kleinere grille en optioneel LED-dagrijverlichting.

Grote muil

De 308 oogt sierlijker dan voorheen, dankzij het verdwijnen van zijn grote muil.

Binnenin valt afgezien van een pianolak afwerking op de middenconsole weinig nieuws te melden, maar het dashboard van de 308 doet nog altijd bijzonder hoogwaardig aan.

Het interieur is opvallend breed, ook op de achterbank is veel ruimte voorhanden.

Zuinige e-Hdi

Het onderstel bleef ongewijzigd, net als voorheen biedt de Peugeot prettige rijeigenschappen met een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Dankzij gebruik van lichtere materialen bij de B-stijlen en het vervangen van het reservewiel door een bandenplaksetje is de 308 gemiddeld 25 kilo lichter dan voorheen.

Bij de benzinemotoren valt weinig nieuws te melden, maar bij de diesels doet de nieuwe 1.6 e-HDi 2-Tronic met start-/stop-systeem en een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer zijn intrede. Vanaf komende zomer is dit dankzij verdere finetuning zelfs maar 98 gram per kilometer.

Bijzonder weinig moeite

De 112 pk sterke 1,6 liter HDi-motor heeft bijzonder weinig moeite met de 308, alleen onder de 1.500 tpm geeft hij niet thuis. De gerobotiseerde handbak is echter geen aanrader, met storend lange schakeltijden en onbeholpen reacties.

Gelukkig kun je ook voor een handbak met zes versnellingen kiezen.

Lees meer over:
Tip de redactie