Audi werkt aan e-tron Quattro

AMSTERDAM - Audi is druk bezig met het ontwikkelen van de volgende generatie aandrijflijnen. Een belangrijke optie is e-tron Quattro, de volgende generatie van de bekende vierwielaandrijving.

De aandrijflijn debuteert in een aangepaste Audi A5. E-tron Quattro is een parallelhybride techniek met een toegevoegde tweede elektromotor.

In de huidige configuratie omvat de aandrijflijn een 211 pk sterke 2.0 TFSI benzinemotor met direct daarvoor een elektromotor met 45 pk en 211 Nm.

Elektromotor

Een droge koppeling verbindt de elektromotor met de benzinemotor en de automatische viertrapsautomaat. In dit geval gaat de kracht naar de voorwielen. Een pakket lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 9,4 kWh slaat de energie op. Opladen via een conventioneel 230V-stopcontact kost twee uur.

Daarnaast is er ook bij de achterwielen een elektromotor, goed voor 81 pk en 300 Nm. Middels Torque Vectoring worden de aandrijfkrachten optimaal over de achterwielen verdeeld. Zodoende zijn onder- en overstuur vrijwel afwezig, belooft Audi.

Als de bestuurder het gas loslaat, fungeert de achterste elektromotor als generator. De TFSI-motor wordt dan losgekoppeld van de aandrijflijn. 

40 kilometer

De Audi e-Tron Quattro kan geheel elektrisch rijden. De topsnelheid is dan 100 km/h en de puur elektrische actieradius is 40 kilometer. De beide elektromotoren leveren in dit geval een gecombineerd vermogen van 110 pk.

Voor lange afstanden springt de 2.0 TFSI benzinemotor bij. Het totale vermogen inclusief de verbrandingsmotor is 314 pk.

2014

Naast de nieuwe aandrijflijn biedt de Audi e-tron Quattro technology demonstratieauto nog meer nieuws: doordat de body grotendeels uit aluminium bestaat, is er een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg. Het leeggewicht van de auto blijft, ondanks de elektromotoren, onder de 100 kg.

In de afgelopen winter heeft Audi de techniek onder een A5-jas getest. In principe is het merk uit Ingolstadt van plan om de e-tron Quattro aandrijflijn in productie te nemen. Dat zal op z’n vroegst in 2014 zijn, aldus Audi.

Lees meer over:
Tip de redactie