BMW M5 toont zichzelf officieel in conceptvorm

AMSTERDAM - BMW zag dit weekend met lede ogen hoe er beeld van een geheime presentatie van de Concept M5 (onder meer) op deze site belandde. Nu vond het merk het daarom tijd om alvast de informatie over de supersedan vrij te geven.

Het is bij BMW inmiddels traditie dat de grote M-modellen als Concept debuteren. Het standaardrecept: een carrosserie die vrijwel gelijk is aan die van de productieauto, geblindeerde ramen en het ontbreken van de exacte details over de motorisering.

Zodoende weten we nu dan echt dat de BMW de V8 TwinPower turbomotor uit de X5/X6 M onder de kap krijgt.

Het vermogen is minimaal gelijk aan de 555 pk uit die auto’s, maar het zou zelfs nog wel iets meer kunnen zijn.

Zeventraps

Wél meldt BMW dat de bestuurder schakelt via een zeventraps M DCT transmissie met dubbele koppeling.

En, geloof het of niet: de M5 profiteert van Auto Start-/Stop! Door de nieuwe aandrijflijn is het verbruik met 25 procent gedaald ten opzichte van dat van de vorige M5 met V10 en SMG-transmissie.

Concept

De Concept M5 is gespoten in de kleur Chrome Shadow, die overigens niet het productiestadium haalt. Aan de voorzijde van de auto vallen de grote luchtlaten op, die lucht naar de motoronderdelen voeren die het meeste koeling nodig hebben.

Aan de zijkant vinden we 20-inch lichtmetaal, dat BMW exclusief voor de M5 heeft ontworpen. Op de kofferklep vinden we een kleine spoilerlip voor meer downforce. De vier eindpijpen van het speciale uitlaatsysteem flankeren tenslotte een diffusor.

Wielophanging

De wielophanging is ook al speciaal voor de M5 ontworpen. Natuurlijk monteert de M-Divisie grotere remmen en de laatste generatie van het M-Differentieel.

Het Active M Differentieel verdeelt het koppel continu optimaal tussen beide achterwielen. Hierdoor voorkomt het differentieel wielspin bij de M5, zelfs op gladde ondergrond.

Wereldprimeur

BMW gunt de Autoshow van Sjanghai de wereldprimeur van de M5 Concept. De M Divisie onthult de productieversie van de M5 nog binnen drie maanden.

In de herfst komt de auto bij de dealers te staan. Dan barst de strijd met de Mercedes E 63 AMG en de Jaguar XFR pas in volle hevigheid los.

Lees meer over:
bmw
Tip de redactie