'Fisker Karma is een auto met twee gezichten'

AMSTERDAM - De Fisker Karma is een auto met twee gezichten. Natuurlijk is het een gespierde sportsedan, maar er is ook dat zuinige aspect. Is de Fisker daardoor een auto die te veel op twee benen hinkt, of biedt de Karma het beste van twee werelden?

Om de Fisker Karma op zijn merites te beoordelen zijn we vertrokken naar de California Speedway in Pomona. Op een handling circuit kunnen we kennismaken met het eerste voltooide testexemplaar van de Karma.

We starten in ‘Stealth Modus’, waarin je in elektrische modus 80 kilometer ver kunt komen. Om een Fisker in deze ‘ninjamodus’ toch te horen naderen, gebruikt Fisker de ‘Signature Fisker External Sound’.

Echt leuk wordt het natuurlijk in de andere modi, want daar gaat een 260 pk sterke Ecotec turbomotor de twee 204 pk sterke elektromotoren helpen.

Sprint

In de Sport modus sprint de Karma in 5,9 seconden naar 100 km/h. We zijn onder de indruk van de rijeigenschappen: de auto biedt een indrukwekkende torsiestijfheid.

De besturing zou iets directer mogen zijn, maar tegenover andere topsedans weet hij zich uitstekend staande te houden.

Het basismodel heet EcoStandard en kost 101.745 euro. Wie iets meer te besteden heeft, doet er goed aan om te gaan voor de EcoSport. Die biedt voor 111.265 euro onder meer leder van een speciale Schotse boerderij waar alle koeien een onbekommerd leven hebben.

Lees meer over:
Tip de redactie