AMSTERDAM - Stiekem wisten we het natuurlijk al, maar Jaguar neemt nu de laatste restje onzekerheid weg. Na de facelift wordt de XF ook beschikbaar met de 2,2-liter viercilinder dieselmotor die voormalig moederbedrijf Ford in samenwerking met PSA heeft ontwikkeld.

Op de foto’s staat nog een gecamoufleerd exemplaar, maar dit is wel degelijk een nieuwe XF, voorzien van 2.2 diesel.

De viercilinder wordt voor de XF beschikbaar met 190 pk en 450 Nm. Daarmee scoort de Jag een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer.

Gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF kan de diesel-XF in 8,5 seconden naar de 100 kilometer per uur en de topsnelheid komt op 225 kilometer per uur.

Uiteraard heeft Jaguar geheel in de geest van deze tijd flink ingezet op brandstofbesparing. Zo zijn er zuigers met een verminderde weerstand en nieuwe injectoren en krukas. Ook is de motor in de XF voorzien van een efficiënter start/stop systeem.

Rotondes

Dit systeem kan de motor tijdens het uitschakelen weer aan laten slaan, waardoor tijdens korte stopmomenten, zoals bij rotondes, de vertraging beperkt wordt. Het vernieuwde systeem moet volgens Jaguar zorgen voor een brandstofbesparing tussen de vijf en zeven procent.

Op de autoshow van New York, die op 19 april z'n persdag heeft, wordt de vernieuwde Jaguar XF officieel onthuld. De gefacelifte XF verschijnt op de laatste showdagen ook op de AutoRAI. Het merk zal dan ook een prijsindicatie geven en bekend maken wanneer de nieuwe diesel beschikbaar wordt.