Seat wil flink groeien en de beste manier daarvoor is nog altijd het lanceren van nieuwe modellen. En laat dat nu net zijn wat het Spaanse merk in 2012 gaat doen.

Seat-topman James Muir heeft Automotive News in een interview verteld dat zijn merk in 2012 maar liefst vier nieuwe modellen lanceert. Het gaat om een zustermodel van de nieuwe Volkswagen Lupo voor het A-segment, de nieuwe Leon, een vierdeurs sedan en uitgebreide facelift voor de Ibiza.

Dit jaar wil Seat met het bestaande gamma al acht tot tien procent meer auto’s verkopen dan in 2010, toen het merk 340.000 aan de man wist te brengen. De Ibiza ST en de Alhambra, die in de loop van vorig jaar werden gelanceerd, zijn hierbij belangrijke factoren. Deze zijn in 2011 immers voor het eerst het gehele jaar leverbaar. Qua modellennieuws doet Seat het dit jaar rustig aan.

Verlies

Over vorig jaar boekte Seat een verlies van 311 miljoen euro. Muir hoopt dat zijn merk in 2013 weer winst maakt. Een belangrijke factor hierbij is de introductie van Seat in Rusland en China. De verder niet gespecificeerde vierdeurs Seat voor 2012 zou daarom een auto voor groeimarkten als China kunnen zijn. In 2018 moet Seat jaarlijks 800.000 auto’s verkopen, aldus de Seat-topman.