AMSTERDAM - Ook buiten Japan beginnen autofabrikanten nu serieus de gevolgen van de natuurramp te voelen. Opel en Renault moeten noodgedwongen de productie stoppen wegens een onderdelentekort en ook General Motors kampt met schaarste.

Vanwege de nog steeds instabiele situatie in Japan kunnen onderdelenfabrikanten aldaar niet hun normale productieaantallen draaien, waardoor ook merken buiten het eigen land in de problemen komen.

Opel heeft aangekondigd dat de fabriek in het Spaanse Zaragoza aankomende maandag noodgedwongen 24 uur op non-actief moet en volgende week vrijdag wordt er acht uur niet geproduceerd. Hierdoor worden er naar schatting 2.400 voertuigen minder geproduceerd.

In de Spaanse fabriek worden onder meer de Corsa en Meriva gefabriceerd.
Renault voelt eveneens de pijn, al is die voor de Europese markt minder.

Busan

In het Zuid-Koreaanse Busan wordt de komende tijd 15 tot 20 procent minder geproduceerd. Het onderdelentekort is voornamelijk voor de productie van de Samsung SM7 belemmerend, Renault produceert echter geen Europese modellen in Korea.

In de Verenigde staten moet autogigant General Motors de fabriek in Shreveport maandag stilleggen. In die vestiging worden de Chevrolet Colorado en GMC Canyon gemaakt. Hoe lang de productiestop daar aan zal houden is nog niet bekend, maar GM gaat ervan uit minstens een week geen productie te kunnen draaien.

Japanse merken

Hoe vervelend ook, de problemen van buitenlandse merken vallen in het niet bij de situatie in Japan zelf. Honda heeft aangekondigd de productiestop te verlengen, voor woensdag zal er in ieder geval niets meer gebeuren.

Honda produceert meer dan 20 procent van z’n modellen in het thuisland, met name de zuinige modellen, die juist nu erg in trek zijn, komen uit Japan.

Ook bij Toyota en Nissan is de situatie zorgelijk. Toyota probeert vanaf maandag weer te gaan draaien, maar het zal zeker dinsdag zijn voordat het grootste deel van Toyota’s faciliteiten operationeel zal zijn.

Ook bij Nissan gaat men er vanuit na het weekend weer in het grootste deel van de vestigingen van start te kunnen gaan. Voor de Europese tak van Nissan heeft de stop vooralsnog weinig gevolgen, volgens Nissan Europe kan men hier nog zeker zes weken vooruit.

Sceptisch

Analisten zijn vooralsnog sceptisch over de huidige situatie. Volgens sommige experts moet de Japanse industrie binnen tien dagen grote stappen richting herstel gaan maken. Gebeurt dat niet, dan zouden er wereldwijd problemen kunnen uitbreken. Japan is één van de grootste exporteurs van elektronica wereldwijd.

Lees alles over de tsunami in Japan