AMSTERDAM – Toyota verschuift zijn focus de komende jaren van de Verenigde Staten naar opkomende markten. Dat zal de automaker deze week in zijn tienjarig plan onthullen.

Dat vertellen twee bronnen bekend met de situatie maandag tegen persbureau Bloomberg. Traditioneel haalt de Japanse automaker juist zo’n 60 procent van zijn inkomsten uit Noord-Amerika.

Op woensdag 9 maart zal president Akio Toyoda het plan met de naam ‘Global Vision 2020’ presenteren.

Deze visie moet de automaker helpen de verkopen te stimuleren, na een periode waarin de ene massale terugroepactie de andere opvolgde. In totaal heeft de Japanse automaker meer dan acht miljoen auto’s terug moeten halen naar de garages.

Management

Als onderdeel van de focus op opkomende landen introduceerde Toyota afgelopen december de Etios in India. Later zal dat model ook verkocht gaan worden in China, Thailand en Brazilië.

Daarnaast staat in het toekomstplan dat Toyota zijn bestuur wil laten inkrimpen van 27 naar 17 of minder leden. Dat is de grootste ‘management shake-up’ in acht jaar tijd en moet het makkelijker maken om de veranderingen sneller door te voeren, aldus de bronnen.